Wie maakt jou kleren?

Nu de Fashion Revolution Week opnieuw wordt afgetrapt om campagne te voeren voor een betere mode-industrie, staan we te popelen om onze visie op de toekomst met jou te delen en onze stappen uit te leggen om de industrie in de hele toeleveringsketen naar een hoger niveau te tillen.

Om de omstandigheden voor de werknemers, boeren en het milieu beter te maken, stellen we concrete doelen, zoals tegen 2025 al onze arbeiders in de fabrieken een leefbaar loon betalen en ervoor zorgen dat we tegen 2030 klimaatneutraal zijn.

“Als oprichter en CEO van Stanley/Stella is het altijd mijn doel geweest om kwaliteitskledij te maken met respect voor de mens en de planeet”

stanley-stella-biologisch-katoen

Ik ben er fier op dat we volledig transparant zijn over onze manier van werken, met wie we werken en waar. Onze kledij wordt met trots in Bangladesh gemaakt en onze teams in Europa en Dhaka werken nauw samen met de Fair Wear Foundation om het welzijn, de veiligheid en de vooruitgang van al onze werknemers te garanderen.

Ons engagement voor een betere mode-industrie is duidelijk en wij zijn altijd ambitieus geweest om een stapje verder te gaan. Dit jaar is het voor mij een topprioriteit om de lonen van onze arbeiders en boeren op te trekken. Daarom beloven we plechtig om meer te betalen dan het minimumloon van de overheid en om al onze arbeiders in onze partnerfabrieken tegen 2025 een fatsoenlijk loon te geven.

Ons doel is ook tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. Tot dan zullen we nauw blijven samenwerken met onze partnerfabrieken aan vernieuwende projecten die ons elke dag dichter bij onze duurzaamheidsdoelen brengen.“

– Jean Chabert, Founder & CEO Stanley/Stella

Met trots gemaakt in Bangladesh

Wij zijn fier op onze banden met Bangladesh en zijn transparant over de fabrieken waarmee wij werken. Wij hebben beloofd onze productie daar te houden en zullen onze wederzijdse en lange termijnrelaties met onze leveranciers in Dhaka hoog in het vaandel blijven houden.

Ontzettend lage lonen, zoals in Ethiopië waar de arbeiders maar een luttele 26 dollar per maand krijgen, lokten veel merken weg uit Bangladesh of Myanmar. Dit heeft grote gevolgen voor de textielindustrie en verplaatst het probleem van de snelle mode enkel van het ene land naar het andere. Door ons been stijf te houden, weten we dat we een blijvende en positieve impact zullen hebben op de arbeidsomstandigheden van ruim 4,5 miljoen mensen actief in de mode-industrie in Bangladesh.

Kruidenierswinkels met eerlijke prijzen

Om de levensomstandigheden van de fabrieksarbeiders te verbeteren, steunen wij momenteel drie fabrieken in hun beheer van gesubsidieerde kruidenierswinkeltjes binnen hun muren. Er zijn fikse kortingen op basisproducten zoals rijst, linzen en olie om de werknemers te helpen de kosten voor hun levensonderhoud laag te houden.

Net zoals in tal van andere Zuid-Aziatische landen worden de lonen in Bangladesh bepaald door de regering en vormen ze vaak geen loon dat ngo’s als fatsoenlijk zouden beschouwen. Om deze kloof een beetje te dichten, subsidieert Stanley/Stella een aantal kruidenierswinkels met eerlijke prijzen in haar partnerfabrieken, waar arbeiders fikse kortingen op basisproducten kunnen krijgen. Tot vandaag gingen er al meer dan 10.000 manden over de toonbank met een gemiddelde korting van 50%.

Verantwoorde productie

Wij zijn fier op ons team in Bangladesh. Fier dat we een partnerschap hebben gesloten met hooggekwalificeerde werknemers en teams. Samen zetten we alles op alles om de meest verantwoorde kledij te maken voor de eindklant, maar ook de minst schadelijke voor de arbeiders. Door voor biologisch katoen te kiezen, voorkomen we dat de boeren giftige chemische stoffen moeten gebruiken. Ook tijdens het verfproces gaan wij steeds op zoek naar de meest verantwoorde optie om onze impact op gezondheid, water en CO2 terug te schroeven.